Naverrekening zakelijke verzekeringen

Naverrekening zakelijke verzekeringen

Maandag 14 april 2025

Naverrekening zakelijke verzekeringen

Voor veel zakelijke verzekeringenword je jaarlijks gevraagd een formulier in te vullen voor de naverrekening. Waarom worden de gegevens opgevraagd en wat gebeurt er mee?

De premie wordt bepaald aan de hand van de precieze gegevens

De premie die je in een lopend verzekeringsjaar betaalt, is de voorschotpremie. Deze premie wordt berekend op basis van de gegevens die op dat moment beschikbaar waren. Pas na afloop van het kalenderjaar is duidelijk hoeveel medewerkers je in dienst had, hoeveel loon je betaald hebt en hoe hoog de omzet was. Bij de naverrekening wordt op basis van deze precieze gegevens de premie voor het afgelopen jaar berekend.

Heeft jouw bedrijf de juiste premie betaald?

Aan de hand van de naverrekening kan het zijn dat de premie die je hebt betaald wordt bijgesteld. Wanneer je vooraf te veel premie betaalde, krijg je geld terug. Als je vooraf te weinig premie betaalde, moet je nog premie bijbetalen.

Wat gebeurt er als je de gegevens voor de naverrekening niet aanlevert?

Heb je de gegevens nog niet ingevuld? Dan krijg je natuurlijk eerst een herinnering. Maar wat als ook daar niet op wordt gereageerd en de gegevens niet binnen de gestelde termijn bij de verzekeraar bekend zijn? Dan vindt de controle van de premie plaats op basis van de polisvoorwaarden. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de premie die je gaat betalen.

Vraag stellen